Met Corendon naar Noord Cyprus

Het is twee uur ‘s nachts als we met een groep van 70 personen (journalisten, online marketeers en reisagenten) op onze informatiefolder wachten bij de Corendon-balie op Schiphol. Op het beeldscherm waar we informatie kunnen vinden over de vertrekkende vliegtuigen staat onze vlucht eerst aangegeven als Antalya-Ercan.
Ercan is het internationale vliegveld van Noord-Cyprus. We horen dat het door druk vanuit het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken veranderd moet worden. Ercan wordt vervangen door Toronto. Natuurlijk vliegen we niet naar Canada, maar blijkbaar wist Schiphol niet wat ze ermee moesten. Uiteindelijk werd Toronto op het bord vervangen door een puntje.

Atilay Uslu, de directeur en mede-oprichter van Corendon, had met Nederlandse instanties gesprekken gevoerd over de gevoelig liggende bestemming, maar rekende op Schiphol niet op problemen voor de nieuwe route naar vliegveld Ercan bij Nicosia. ‘Zelfs als het politiek lastig ligt kunnen we de vluchten uitvoeren. We maken een heel korte stop op de Turkse luchthaven van Antalya en wisselen eventueel van vluchtnummer,’ aldus Uslu. ‘Even het asfalt aanraken. Dat duurt nog geen minuut. Niemand hoeft het vliegtuig uit.’

Na ongeveer 4 uur vliegen landden we in Antalya. We hoefden maar een half uur te wachten voor we weer konden opstijgen voor de laatste etappe: naar vliegveld Ercan. Zonder problemen arriveerden we in Noord-Cyprus, of officieel: de Turkse Republiek Noord-Cyprus. We werden er ontvangen door cameramensen en we kregen bloemen. ‘Het is een plek die in feite nergens op de kaart staat, maar op slechts vier uur vliegen ligt. Met authentieke dorpjes, prachtige stranden én goedkoop,’ aldus Atilay Uslu, die de Nederlandse reistak van Corendon leidt. Dat klopt ook! We hebben in drie dagen tijd heel Noord-Cyprus rondgereisd en de indrukken waren fantastisch. Noord-Cyprus is authentiek, commercialisering is nog lang niet toegeslagen. Mensen zijn erg hulpvaardig, gastvrij en je ziet amper toeristen. Cultuur en geschiedenis zijn behouden. Geen fastfoodketens! Auto’s rijden links (Cyprus is een lange tijd kolonie geweest van Engeland) en het is er altijd lekker weer.

In Nicosia, de verdeelde hoofdstad van Cyprus, konden we met ons Nederlandse paspoort, ook naar het Griekse gedeelte reizen. Het verschil tussen Turks-Cyprus en Grieks-Cyprus is meteen te zien aan de aanwezigheid van McDonald’s, KFC, Starbucks en andere internationale ketens. Mensen kunnen vrij reizen en heel veel Griekse Cyprioten gaan naar het Noorden van Cyprus om te shoppen, want het is er vele malen goedkoper.

Eén stad maakte veel indruk op de groep. Maras (Grieks: Varosha) is een spookstad waar vroeger 50.000 mensen hebben gewoond. Sinds 1974 is het een militair terrein en er niemand meer komen. Je kunt de stad van een afstandje van 20 meter wel van buitenaf bezichtigen. Flatgebouwen en vijfsterren hotels staan er verlaten bij.

Het land heeft op toeristisch gebied veel te bieden. Maar de grootste attractie is misschien wel de afwezigheid van massatoerisme. Noord-Cyprus is echt een aanrader om op vakantie te gaan.

Erdinç Saçan

(Eerder verschenen op reis-affiliate.nl)